١٣ زن در فراه در خشونت هاى خانوادگى به قتل رسيده است
 
فراه داټ کام
خبری، فرهنگی، اجتماعی، معلوماتی و...

١٣ زن در فراه در خشونت هاى خانوادگى به قتل رسيده است

 فراه (پژواک،٤ اسد ٩١):" دامادم، دخترم را با زنجير بسته و به روى و بدنش آب جوش مى ريخت. لب ها، بينى، گوش و ساير اعضاى بدنش را با قيچى بريده و بعداً او را با مرمى از بين بُرد."

اين ادعاى محمد اکبر پدر جميله، باشندۀ ولسوالى خاک سفيد ولايت فراه است.

وى ميگويد که جميلۀ ٢٤ ساله، سه ماه قبل در قريۀ رنج اين ولسوالى، توسط شوهرش به شکل فجيع به قتل رسيد.

محمد اکبر، به آژانس خبرى پژواک گفت که شوهر اول جميله، فوت نموده و از وى يک طفل مانده بود؛ از مجبوريت، جميله را با نيک محمد ٥٤ ساله که يک زن و چند اولاد نيز داشت عروسى نمود.

 پدر جميله افزود که دخترش، زير فشار و ظلم شوهر بود و ناگزير شد که با دختراندر خود، به پاکستان فرار کند؛ اما شوهرش او را از پاکستان آورد و بعداز آن ظلم وى بيشتر شد.

محمد اکبر علاوه کرد: "نيک محمد دخترم را يکماه با زنجير بسته و بندى کرده بود. به روى و بدنش آب جوش مى ريخت و لبان، بينى و گوشهايش را با قيچى مى کند، تا حدى که يک پاى راست دخترم را تا بُجلک اره کده بود."

وى علاوه کرد که شوهرش، بعداً جميله را با مرمى زده و زيرخاک کرده بود تا آنکه اقاربش خبر شدند و جسد را پيدا کردند.

مادر جميله نيز گفت که هشت ماه ميشد دخترش را نديده بود و شوهرش، اجازه نمى داد که به خانۀ پدرش برود.

وى افزود: "وقتى که از اقارب و همسايه ها خبر ميشدم که نيک محمد بر دخترم ظلم ميکند، با خود مى پيچيدم و چاره اى هم نداشتم؛ به جز اينکه به دامادم دعاى بد کنم."

مادر جميله گفت که دامادش، فرار کرده و از دولت خواست تا وى  را دستگير نموده و به اشد مجازات برساند.

ليلما صديقى رييس امور زنان ولايت فراه نيز قتل جميله را به حيث شنيع ترين عمل ضد اسلامى و انسانى تقبيح نموده، گفت که شکنجه و کندن اعضاى بدن اين زن، ظلم و وحشت را نشان ميدهد و بايد عامل آن، به جزاى اعمال خود برسد.

اما سمونيار نجيب الله مديرمبارزه با جرايم جنايى قوماندانى امنيۀ فراه ميگويدکه نيک محمد ناپديد است و پوليس در تعقيب او است تا وى را دستگير نموده و به پنجۀ قانون بسپارد.

او علاوه کرد که پوليس يکتن از اقارب نيک محمد را نظر به ادعاى پدر جميله به ظن شريک قتل،  به تاريخ هفتم جوزاى سال جارى دستگير نموده اند.

سمونيار نجيب الله به پژواک گفت: (( ما تاحال عامل سه قتل زنان را دستگير نموده ايم، اما اکثر عاملان قتل مجهول الهويه مانده وهنوزهويت آنها مشخص نيست، اما ما درتلاش هستيم که بعد از تشخيص هويت، آنها را دستگير نماييم.))

اين تنها جميله نيست که چراغ زندگى اش بر اثر خشونت خانوادگى خاموش شده است، بلکه در سال جارى ١٣ مورد قتل زنان و دختران در ولايت فراه نيز ثبت رياست امور زنان شده است.

رييس امور زنان فراه، تصريح کرد که از آغاز سال جارى تا حال، ٦٠ مورد خشونت به شمول ١٣ قتل، سه خودکشى، ١٣ طلاق و بقيه فرار از منزل، لت و کوب، نفقه ندادن و ساير خشونت ها  نزد آنها ثبت شده است، حال آنکه سال گذشته هيچ مورد قتل زنان ثبت نگرديده بود.

وى افزود که سال گذشته، در مجموع ٩١ مورد خشونت صورت گرفته بود، که بيشترين آنرا لت و کوب تشکيل ميداد.

رييس امور زنان فراه گفت که آنها سيمينارها و ورکشاپ ها را براى آگاهى مردان و زنان برگزار نموده اند و به تازگى، يک دورۀ آموزشى را براى ٥٠ زن در مورد قانون منع خشونت نيز داير نمودند.

ليلما صديقى افزود که آنها پلان دارند به زودى ميزگردها را از طريق تلويزيون محلى فراه، با شرکت علما و متنفذين اين ولايت نيز برگزار نمايند؛ تا آنان مردم را از حقوق زن و مرد از ديدگاه اسلام و حقوق بشر، آگاهى بدهند.

منبع علاوه کرد: "ما با اينگونه اقدامات، مى توانيم سطح خشونت ها را پايين بياوريم."

اين درحالى است که براساس آمار ثبت شده در دفتر ساحوی کمیسیون مستقل حقوق بشر در حوزۀ غرب (هرات، فراه، غور و بادغيس)، در سه ماه اول سال جارى ١٩٤ مورد خشونت علیه زنان و دختران ثبت گرديده است. 

سید عبدالقادر "رحیمی" رئیس اين کمیسیون ميگويد که  ١٨ خودکشی، ١٦ قتل و ١٠ خودسوزی شامل اين خشونت ها بوده است. بقيۀ خشونت ها را تجاوزجنسی،  فرار از منزل، لت و کوب و ازدواج اجباری تشکيل ميدهد.

منبع، اين رقم را ده  درصد بيشتر از مدت  مشابه سال قبل خوانده، علاوه ميکند که عدم تامین عدالت در مورد افراد دخیل دراین خشونت ها، فقر اقتصادی و سطح پايین آگاهی در مورد حقوق زن و مرد، به ویژه در ولسوالی ها به حيث عوامل عمدۀ تشدید خشونت علیه زنان و دختران بوده است.

اما ماریا بشیر رئیس څارنوالی هرات ميگويد: څارنوالی مصمم است که به قضایای خشونت علیه زنان، با جدیت بیشتر رسیدگی کند.

به گفتۀ وى، طی سال گذشته بیش  از ٢٠٥ قضيۀ خشونت عليه زنان از جمله قتل، بررسى گرديده و برای صدور حكم به محكمه فرستاده شده است.

براساس يک گزارش کميسيون مستقل حقوق بشر افغانستان، طى ٩ سال گذشته، ٣٩ هزار واقعۀ خشونت عليه زنان در افغانستان، ثبت شده است که شامل قتل، خودسوزى، ازدواج هاى اجبارى، لت و کوب، بد دادن وغيره مى باشد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب